Algemene voorwaarden WP Web Creaties
1. Definities
- Opdrachtnemer: WP Web Creaties, geregistreerd bij Kamer van Koophandel onder het nummer 94668205.
- Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon met wie de overeenkomst tot levering van producten en diensten van WP Web Creaties wordt gesloten.
- Website: een samenhangend geheel van digitale internetpagina’s inclusief eventuele bijbehorende digitale afbeeldingen, scripts, databases en andere media.
- Overeenkomst: elke wederzijdse acceptatie, schriftelijk of per e-mail bevestigd, van levering van één of meer producten of diensten van WP Web Creaties.
2. Toepasselijkheid
- De Overeenkomst wordt gevormd door de onderhavige algemene voorwaarden gezamenlijk met de door Opdrachtgever en Opdrachtnemer ondertekende opdrachtbevestiging.
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en alle door Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten en verrichtte diensten en alle overige door Opdrachtnemer verrichtte handelingen.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop- en of andere voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen
- Door ondertekening van een overeenkomst met Opdrachtnemer verklaart de Opdrachtgever dat hij kennis heeft genomen van deze algemene voorwaarden van Opdrachtnemer en dat hij met deze voorwaarden akkoord gaat.
- Afwijken van de algemene leveringsvoorwaarden is alleen dan mogelijk, wanneer die expliciet in een overeenkomst tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer opgenomen wordt.
3. Aanbieding & Acceptatie
- Alle offertes en prijsopgaven door of vanwege Opdrachtnemer gedaan, zijn vrijblijvend, behalve indien door Opdrachtnemer schriftelijk of per e-mail anders is vermeld.
- Offertes en prijsopgave door Opdrachtnemer blijven 3 maanden geldig, tenzij een andere termijn wordt vermeld door Opdrachtnemer. Facturering geschiedt op basis van deze offerte.
- Offertes van Opdrachtnemer zijn gebaseerd op de informatie die door Opdrachtgever is verstrekt. Opdrachtgever staat er voor in dat hij/zij alle essentiële informatie voor opzet, uitvoering en afronding van de opdracht tijdig en naar waarheid heeft verstrekt aan Opdrachtnemer.
- Wijzigingen in de oorspronkelijk gesloten overeenkomst tussen de Opdrachtgever en Opdrachtnemer zijn pas geldig vanaf het moment dat deze wijzigingen middels een aanvullend of gewijzigde overeenkomst zijn aanvaard door beide partijen.
- De Opdrachtgever erkent onderling e-mail of faxverkeer als wettelijk, geldig bewijsmiddel.
- Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
- Opdrachtnemer kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat (een onderdeel van) de offerte en aanbieding een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
4. Overeenkomst
- Een overeenkomst komt tot stand op de dag dat Opdrachtnemer het door Opdrachtgever ondertekende offerte/contract formulier ontvangen heeft.
- Het staat partijen vrij om de totstandkoming van de overeenkomst met andere middelen te bewijzen.
- Aanvullingen en wijzigingen van de overeenkomst kunnen uitsluitend schriftelijk geschieden.
5. Uitvoering van de overeenkomst
- Opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft Opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Opdrachtnemer is uit gegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
- Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren, opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
- Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtgever ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen locatie, draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan Opdrachtgever toerekenbaar is.
6. Wijziging in de opdracht
- Wijzigingen in de Overeenkomst door Opdrachtgever die door Opdrachtnemer niet konden worden voorzien en meerwerk veroorzaken, zullen door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever worden doorbelast conform het in de Overeenkomst afgesproken tarief. Er is voorts sprake van meerwerk, indien als gevolg van het verstrekken van onjuiste of onvolledige gegevens door Opdrachtgever, Opdrachtnemer de geplande werkzaamheden opnieuw moet organiseren. Opdrachtnemer is gerechtigd de kosten voor meerwerk op basis van nacalculatie in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
- Door Opdrachtgever na het verstrekken van de opdracht alsnog verlangde wijzigingen in de uitvoering van de Overeenkomst, moeten door Opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan Opdrachtnemer ter kennis zijn gebracht. Een wijziging in, dan wel aanvulling op, de Overeenkomst geldt slechts indien deze door zowel Opdrachtnemer als Opdrachtgever (bij voorkeur schriftelijk) is aanvaard.
- Veranderingen die in een reeds verstrekte opdracht worden aangebracht kunnen tot gevolg hebben dat de oorspronkelijk overeengekomen oplevertijd door Opdrachtnemer wordt overschreden.
7. Duur en Beëindiging
- Het ontwerpen van een nieuwe website door Opdrachtnemer voor Opdrachtgever wordt beschouwd als een eenmalige verbintenis en kent derhalve geen looptijd. Uiteraard wordt in een mondelinge of schriftelijke overeenkomst een levertijd afgesproken waarop de website klaar zal zijn.
- Een onderhoudsovereenkomst met betrekking tot een bestaande website tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever kent een minimale looptijd van 12 maanden en wordt iedere 12 maanden stilzwijgend verlengd met 12 maanden. De opzegtermijn voor een onderhoudscontract is twee maanden voor het einde van de contractdatum.
- Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst(en) zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien Opdrachtgever zich niet, onbehoorlijk of onvolledig houdt aan de met Opdrachtnemer overeenkomst(en) inclusief de bijbehorende leveringsvoorwaarden.
- Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft aangevraagd of verkregen of anderszins het vrije beheer of zijn vermogen heeft verloren. Laatstgenoemde partij heeft alsdan geen recht op enige schadevergoeding.
- Opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst(en) zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien blijkt dat opdrachtgever intolerante, haat zaaiende, ophitsende, discriminerende of pornografische teksten, afbeeldingen, banners of hyperlinks naar websites met intolerante, haat zaaiende, ophitsende, discriminerende of pornografische inhoud, op de website plaatst of wil plaatsen.
- Na oplevering van de website biedt Opdrachtnemer Opdrachtgever een garantietermijn van twee maanden. Gedurende deze twee maanden worden fouten kosteloos verholpen. Na verloop van deze termijn kunt u een onderhoudsovereenkomst afsluiten. Een onderhoudsovereenkomst garandeert Opdrachtgever een snelle afhandeling van diens vragen of problemen met betrekking tot de website. Voor uitgebreidere aanpassingen aan de website zal Opdrachtnemer met een passend voorstel komen.
8. Levering en Leveringstijd
- De benodigde gegevens, teksten en/of beeldmateriaal worden tijdig door Opdrachtgever aangeleverd bij Opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer gaat na ontvangst van de benodigde gegevens, teksten en/of beeldmateriaal zo spoedig mogelijk van start met het aanmaken van de overeengekomen producten en/of diensten en deelt de opdrachtgever de verwachte levertijd mee.
- Bij het ontwerpen van een nieuwe website maakt Opdrachtnemer eerst een basisontwerp en legt dit ter goedkeuring voor aan Opdrachtgever. Opdrachtgever controleert dit ontwerp en geeft commentaar, opmerkingen of aanmerkingen zo spoedig mogelijk door aan Opdrachtnemer. Wanneer Opdrachtgever niet binnen een redelijke termijn reageert op het basisontwerp, gaat Opdrachtnemer ervan uit dat Opdrachtgever akkoord gaat met het basisontwerp. Na ontvangst van de reacties van Opdrachtgever op het basisontwerp of het binnen een redelijke termijn uitblijven van zulke reacties gaat Opdrachtnemer over tot het voltooien van de volledige website.
- Mocht Opdrachtnemer onverhoopt niet in staat zijn binnen de overeengekomen levertijd aan zijn verplichtingen te voldoen, kan Opdrachtnemer alleen schriftelijk in gebreke worden gesteld, waarbij Opdrachtnemer een termijn van minimaal 21 dagen gegund wordt om haar verplichtingen na te komen.
- Opdrachtgever heeft na oplevering van de website recht op een vrijblijvend onderhoudscontract.
9. Overmacht
- Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid wanneer Opdrachtnemer als gevolg van overmacht niet aan zijn verplichtingen kan voldoen.
- In het geval dat de overmacht slechts tijdelijk van aard is, zal Opdrachtnemer alsnog aan alle verplichtingen trachten te voldoen vanaf het moment dat dit redelijkerwijs weer mogelijk is. Wanneer onderling overleg tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer geconcludeerd wordt dat dit niet meer mogelijk is, zal de overeenkomst in onderling overleg herzien of ontbonden worden. Eventuele reeds geleverde prestaties door Opdrachtnemer tot aan het moment van overmacht zullen alsnog gefactureerd worden.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebeurtenissen bij een hostingprovider, domeinnaamregistrant of anderen waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen.
10. Prijzen
- Alle genoemde prijzen, alsmede overeengekomen prijzen zijn in euro en exclusief BTW, tenzij anders is vermeld.
11. Betalingsvoorwaarden
- Na ondertekening van de offerte krijgt de offerte de status van contract. Vanaf dat moment is er een overeenkomst voor het bouwen van een website gesloten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer en heeft Opdrachtgever betalingsverplichting.
- Opdrachtgever dient 25% van het totaalbedrag van de offerte als aanbetaling te voldoen, tenzij anders afgesproken. Aanbetaling dient plaatst te vinden binnen 14 dagen na ondertekening, op bankrekening NL 24 KNAB 0775 7247 69 o.v.v. factuurnummer. Opdrachtnemer houdt zich het recht voor om pas met haar werkzaamheden te beginnen nadat de aanbetaling is ontvangen. De website komt op een tijdelijke plaats op internet te staan totdat deze gereed is. Na het gereedkomen van de website wordt het restant bedrag gefactureerd. Na ontvangst van het bedrag wordt de website op de definitieve locatie op het internet geplaatst.
- Opdrachtgever dient na oplevering van de website het resterende verschuldigde bedrag te voldoen. Opdrachtnemer stuurt hiertoe een factuur welke binnen 14 dagen dient te worden voldaan.
- Een maand na facturatie wordt de website als volledig beschouwd en worden verdere veranderingen aan de website niet meer kosteloos uitgevoerd. Zie artikel12 onderhoudscontracten.
- In genoemde gevallen behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor eventuele lopende werkzaamheden of geleverde diensten tijdelijk te staken, totdat de verschuldigde bedragen zijn ontvangen.
- Vanaf het moment dat Opdrachtgever de betalingstermijn (14 dagen na de factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen) overschrijdt, is hij zonder een daartoe strekkende ingebrekestelling in gebreke.
- Indien de betalingstermijn is overschreden, wordt door Opdrachtnemer een aanmaning tot betaling verstuurd.
- Indien de betalingstermijn met 28 dagen is overschreden, wordt door Opdrachtnemer een tweede aanmaning tot betaling verstuurd. Kosten van deze aanmaning, t.w. netto € 50,- wordt in rekening gebracht bij Opdrachtgever.
- Wanneer Opdrachtgever binnen 28 dagen nog niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtgever vanaf dit moment de wettelijke rente plus buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd over het openstaande factuurbedrag, berekend volgens het door de Nederlandse Orde van Advocaten geadviseerde (gestaffelde) incassotarief.
- Mocht het gefactureerde bedrag in de ogen van Opdrachtgever onjuist zijn, dan dient hij/zij terstond, doch uiterlijk binnen 14 dagen na facturering Opdrachtnemer hiervan op de hoogte te stellen. Opdrachtnemer zal deze bewering onderzoeken en indien nodig een nieuwe factuur verzenden, die binnen 14 dagen na verzending voldaan moet worden.
- Indien Opdrachtnemer abusievelijk een groter bedrag dan het gefactureerde bedrag ontvangt, zal Opdrachtnemer het teveel ontvangen bedrag direct na eigen ontdekking of op het eerste verzoek van Opdrachtgever terugstorten op de rekening van Opdrachtgever.
12. Onderhoudscontracten
- Deze voorwaarden gelden voor een onderhoudscontract voor een bestaande website.
- Met onderhoud van de website wordt bedoeld het toevoegen, verwijderen en wijzigen van functies wat door Opdrachtnemer vervaardigd is en niet door derden.
- Opdrachtgever is verplicht het bedrag voor het onderhoudscontract vooraf (maandelijks of jaarlijks) over te maken aan Opdrachtnemer.
- Bij een onderhoudsovereenkomst voor een website wordt door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever een factuur gestuurd zodra er meer dan 1 uur werktijd (per maand) aan onderhoud kan worden gedeclareerd. Opdrachtgever dient binnen 14 dagen na het verzenden van de factuur het verschuldigde bedrag te voldoen.
- De opzegtermijn voor een onderhoudscontract is twee maanden voor het einde van de contractdatum.
13. Copyright
- Al het door Opdrachtnemer geleverde materiaal mag zonder de uitdrukkelijke toestemming van Opdrachtnemer niet worden bewerkt of verwerkt in andere websites dan waarvoor het oorspronkelijk gemaakt is.
- Het eigendom van door Opdrachtnemer verstrekte ideeën, concepten of (proef)-ontwerpen blijft volledig bij Opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen wordt. In het laatste geval zal Opdrachtnemer hiervoor een vergoeding bedingen. Bij gebleken schending van het genoemde eigendom is Opdrachtnemer gerechtigd hiervoor een zelf vast te stellen doch redelijke vergoeding in rekening te brengen.
- Opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
14. Aansprakelijkheid
- Voor zover Opdrachtnemer bij haar activiteiten afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveranties van derden, waarop Opdrachtnemer weinig of geen invloed kan uitoefenen kan Opdrachtnemer op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor welke schade dan ook voortkomend uit deze relaties met Opdrachtnemer, het verbreken ervan ongeacht of deze schade ontstaat of zichtbaar wordt gedurende de relatie met Opdrachtnemer.
- In geval van toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is Opdrachtnemer slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding, d.w.z. vergoeding van de waarde van de achterwege gebleven prestatie. Iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, daaronder begrepen, aanvullende schadevergoeding in welke vorm dan ook, vergoeding van indirecte schade of gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst.
- Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken op schadevergoeding die derden mochten doen gelden ter zake van schade die op enigerlei wijze is ontstaan door het onrechtmatig, dan wel onzorgvuldig gebruik van de aan Opdrachtgever geleverde producten en diensten van Opdrachtnemer.
- Gezien het op het Internet grote aantal knooppunten met menselijke tussenkomst, het gebruik van lokale netwerken en draadloze communicatie, moet men rekening houden met het feit dat de informatie verkregen of verzonden via het Internet vrij toegankelijk is. Opdrachtnemer kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade in welke vorm dan ook, veroorzaakt door het verzenden van vertrouwelijke of geheime informatie. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beveiliging of misbruik door derden van de gegevens die worden opgeslagen.
- Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de inhoud van het door Opdrachtgever aangeleverde materiaal dat op de website van Opdrachtgever is aangebracht.
- De inhoud van de gegevensverspreiding en –publicatie blijft in alle gevallen de eigen verantwoordelijkheid van Opdrachtgever. Opdrachtnemer wordt niet geacht deze te beperken of erop toe te zien, noch kan Opdrachtnemer aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de eigen publicatie. Alle nodige auteursrechten, vergoedingen, onkosten of boetes zijn ten laste van Opdrachtgever.
- Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die Opdrachtnemer mocht lijden ten gevolge van een aan de opdrachtgever toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst en deze voorwaarden.
- Wijzigingen in de gegevens van Opdrachtgever dient deze direct schriftelijk mede te delen aan Opdrachtnemer. Als Opdrachtgever dit niet doet, is deze aansprakelijk voor eventuele gevolgschade die Opdrachtnemer daardoor lijdt.
15. Overdracht van rechten en verplichtingen
- Opdrachtnemer noch Opdrachtgever zijn gerechtigd hun rechten of plichten voortvloeiend uit gesloten overeenkomsten over te dragen aan een derde partij zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de wederpartij.
16. Reclamatie
- Opdrachtgever heeft gedurende 14 dagen na levering de gelegenheid duidelijk omschreven gebreken aan de geleverde producten te melden aan Opdrachtnemer, waarna Opdrachtnemer deze gebreken zal trachten te verhelpen. Wanneer aan Opdrachtnemer binnen de genoemde termijn geen gebreken gemeld worden, vervalt elke mogelijkheid tot reclamatie. Door Opdrachtgever verstrekte onjuiste informatie die leidt tot gebreken in het geleverde wordt nadrukkelijk niet verstaan onder “gebreken”.
- Reclamatie schort de verplichtingen van Opdrachtgever niet op.
17. Buitengebruikstelling
- Opdrachtnemer heeft het recht geleverde producten en diensten (tijdelijk) buiten gebruik te stellen en/of het gebruik ervan te beperken indien Opdrachtgever ter zake van de overeenkomst een verplichting jegens Opdrachtnemer niet nakomt dan wel in strijd handelt met deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever hiervan tevoren in kennis stellen, tenzij zulks in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden verlangd. De verplichting tot betaling van de verschuldigde bedragen blijft ook tijdens de buitengebruikstelling bestaan.
- Tot indienststelling wordt weer overgegaan indien Opdrachtgever binnen een door Opdrachtnemer gestelde termijn zijn verplichtingen is nagekomen en een ter zake vastgesteld bedrag voor her indienststelling heeft voldaan.
18. Geheimhouding
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is gemeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- Indien Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken en Opdrachtnemer zich niet ter zake kan beroepen op een verschoningsrecht, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is Opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
- Opdrachtgever en Opdrachtnemer zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan eventueel door hen in te schakelen derden.
19. Wijziging van de voorwaarden
- Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor deze voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds gesloten overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na schriftelijke bekendmaking van de wijziging.
- Indien Opdrachtgever een wijziging in deze voorwaarden niet wil accepteren, kan hij tot de datum waarop de nieuwe voorwaarden van kracht worden de overeenkomst ontbinden tegen deze datum of op de ontvangstdatum van de opzegging indien deze na de ingangsdatum van de wijziging is.
20. Geschillenregeling en toepasselijk recht
- Indien bij gerechtelijke uitspraak een of meer artikelen van deze voorwaarden ongeldig worden verklaard, zullen overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen Opdrachtnemer en Opdrachtgever in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige, dan wel vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en strekking van de nietige, dan wel vernietigde bepalingen in acht worden genomen.
- Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
- Onverminderd het recht van Opdrachtnemer een geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter, zullen geschillen tussen partijen in eerste instantie worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Laatst gewijzigd 19 augustus 2024